Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw.

Op de hoogte blijven via onze nieuwsbrief?

Elektrische wagens
Elektrische wagens

De auto van de toekomst

Koolstofdioxide (CO2) is een broeikasgas en één van de oorzaken van de klimaatverandering. Om het tij te keren, zullen we grote inspanningen moeten doen, op alle vlakken. Eén van de belangrijke uitdagingen is onze mobiliteit. Tal van mobiliteitsexperts denken na over slimme oplossingen voor de toekomst.  

De elektrische wagen staat op de drempel van de grote doorbraak. Elektrische wagens worden goedkoper, vrijwel alle automerken investeren erin, en de productie kan de hoge vraag ernaar gewoonweg niet volgen. Tal van steden bannen auto’s die te veel CO2 uitstoten en sommige landen zeggen dat ze over enkele jaren enkel nog elektrische wagens zullen toelaten.

De grote doorbraak van de elektrische wagen kan dus een aanzienlijke bijdrage leveren voor een betere luchtkwaliteit en een meer duurzame planeet.  

Ja, maar...

De doorbraak van de elektrische auto brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, in het bijzonder voor het elektriciteitsnet. Want wanneer we over enkele jaren met z’n allen stroom gaan tanken voor onze auto’s, zal dit een belangrijke impact hebben om ons elektriciteitsverbruik. Want ook zonder benzine of diesel, moet de energie waarmee onze auto rijdt, ergens vandaan komen. Anders gezegd, experts voorspellen dat we met z’n allen de volgende decennia meer, zelfs veel meer elektriciteit zullen verbruiken.

Momenteel zouden er zo'n 10.000 elektrische voertuigen rondrijden op de vijf miljoen die rondrijden in België. Experten voorspellen echter een echte boost van het elektrische wagenpark tussen 2020 en 2025; met een vertienvoudiging van het aantal elektrische voertuigen tegen dan.

De kerncentrale van Doel

Hoe gaat nu die extra stroom opgewekt worden?

Allicht zal hernieuwbare energie een flinke portie voor zijn rekening nemen. Maar ook als er geen zon of wind is (en dus geen hernieuwbare stroom) zullen we onze elektrische auto’s dag en nacht willen opladen.  

Extra gascentrales zijn één optie. Maar die stoten eveneens CO2 uit, net als onze huidige wagens met een diesel- of benzinemotor. En waarom zouden we massaal overschakelen op elektrische wagens, als die moeten opgeladen worden via elektriciteitscentrales die even veel CO2 uitstoten als de diesel- en benzinemotoren waar we vanaf willen? Het alternatief zijn kerncentrales, die weinig CO2 uitstoten en op elk moment, elektriciteit kunnen opwekken om alle elektrische wagens op te laden.

Anders gezegd, elektrisch rijden is 1 ding, maar dan liever met elektriciteit afkomstig van een CO2-arme energiebron (zodat de omschakeling naar elektrisch rijden nut heeft). Het is duidelijk: de toekomst is aan de elektrische wagen, én aan koolstofarme energiebronnen (hernieuwbare energie en kernenergie) om het elektrisch wagenpark van de toekomst op wieltjes te laten lopen.  

Sleutelwoorden bij dit artikel

Dit kan u ook interesseren…

Nucleair Forum: wie zijn wij?

Het Nucleair Forum verenigt het merendeel van de ondernemingen en instellingen die actief zijn in de toepassingen van kerntechnologie. Het Nucleair Forum wil de referentie bij uitstek zijn over kerntechnologie, zowel voor de pers, voor de beleidsverantwoordelijken als voor het grote publiek. Ontdek meer